زنگ خطر برای محبوب‌ترین هاچبک تاریخ ؛ تولید و فروش فولکس واگن گلف در سراشیبی سقوط


منتشر شده در 19 خرداد 1404 ساعت 12:00


زنگ خطر برای محبوب‌ترین هاچبک تاریخ ؛ تولید و فروش فولکس واگن گلف در سراشیبی سقوط

فولکس واگن گلف، یکی از پرافتخارترین و پرفروش‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودروسازی، اکنون با چالشی جدی روبرو شده است. این مدل که از زمان معرفی‌اش در مارس ۱۹۷۴ تاکنون توانسته بیش از ۳۷ میلیون دستگاه فروش کند و طرفداران زیادی در سراسر جهان دارد، اکنون با کاهش تقاضا مواجه شده است.

آمارهای داخلی شرکت فولکس واگن نشان می‌دهد تولید گلف در سال ۲۰۱۵ بیش از یک میلیون دستگاه بود، ولی این رقم در سال گذشته به اندکی بیش از ۳۰۰ هزار دستگاه کاهش یافته است. پیش‌بینی‌های کارخانه آلمانی اشاره دارد که در سال ۲۰۲۵ تولید این مدل به ۲۵۰ هزار دستگاه می‌رسد؛ یعنی کاهش ۷۵ درصدی در مدت یک دهه. «دانیلا کاوالو»، رئیس شورای کار سایت ولفسبورگ، این روند کاهشی را توقف‌ناپذیر می‌داند.

دلایل کاهش محبوبیت فولکس واگن گلف

عوامل متعددی در پایین آمدن محبوبیت این هاچبک اسطوره‌ای دخیل هستند. یکی از مهم‌ترین آنها مشکلات نرم‌افزاری نسل هشتم مدل بود که اعتماد خریداران را به خود آسیب زد. همچنین کیفیت کابین نسل هشتم نسبت به مدل موفق Mk7 کاهش یافته و حذف دکمه‌های فیزیکی در کنسول مرکزی تجربه‌ی کاربری را تحت تاثیر قرار داده است. به علاوه، طراحی نامناسب اسلایدر لمسی زیر نمایشگر و استفاده از دکمه‌های لمسی در نسخه‌های بالارده پیش از فیس‌لیفت، از دیگر انتقادات مشتریان است.

افزایش محبوبیت کراس‌اوورها و تأثیر آن بر جایگاه گلف

همچنین باید به روند بازار خودرو توجه داشت؛ اکنون دوران شکوفایی کراس‌اوورها و شاسی‌بلندها است. مدل T-Roc که نسخه کراس‌اوور گلف محسوب می‌شود، در بازار اروپا تقریبا به همان میزان گلف هاچبک فروش دارد. طبق آمار موسسه «دیتافورس»، در سال گذشته فولکس واگن ۲۱۶٬۵۴۹ دستگاه گلف در اروپا فروخته است که تنها ۱۳ هزار دستگاه بیشتر از فروش T-Roc بوده است. نکته جالب این که نسخه کروک T-Roc در اروپا فروش بیشتری نسبت به مزدا MX-5 داشته است.

انتقال تولید گلف از ولفسبورگ به مکزیک

بر اساس برنامه‌های فولکس واگن، از سال ۲۰۲۷ تولید نسخه بنزینی گلف از کارخانه اصلی ولفسبورگ به سایت تولیدی پوئبلا در مکزیک منتقل خواهد شد. این تغییر باعث شده احتمال تبدیل شیفت کاری کارکنان آلمانی به هفته‌ای چهار روز مطرح شود. ناگفته نماند در حال حاضر مدل‌هایی همچون تیگوان، تایرون و توران در کارخانه ولفسبورگ تولید می‌شوند.

نسل نهم گلف که کاملاً برقی خواهد بود، تا پایان این دهه دوباره به سایت ولفسبورگ آلمان بازخواهد گشت. همچنین یک نسخه برقی از T-Roc نیز در این کارخانه تولید خواهد شد.

زنگ خطر برای محبوب‌ترین هاچبک تاریخ ؛ تولید و فروش فولکس واگن گلف در سراشیبی سقوط

کاهش هزینه و تعدیل نیرو؛ برنامه جامع فولکس واگن تا ۲۰۳۰

همزمان با تغییرات در تولید، فولکس واگن برنامه وسیعی برای کاهش هزینه‌ها اجرا می‌کند. طبق گزارش رویترز، این شرکت قصد دارد تا سال ۲۰۳۰، حدود ۳۵٬۰۰۰ فرصت شغلی در آلمان را حذف کند. تا کنون بیش از ۲۰٬۰۰۰ کارمند برای ترک شغل طی پنج سال آینده توافق کرده‌اند. علاوه بر این، شرکت برنامه دارد تولید سالانه خودرو را در آلمان تا سال ۲۰۳۰ به میزان ۷۰۰٬۰۰۰ دستگاه کاهش دهد که بخش عمده آن به دلیل انتقال تولید گلف به مکزیک است.

در پایان، باید گفت تولید گلف تنها محدود به ولفسبورگ نیست و این خودرو هم‌اکنون در کشورهای مالزی و چین نیز تولید می‌شود. به گفته «کای گرونیتز»، رئیس توسعه فنی فولکس واگن، مدل بنزینی کنونی گلف می‌تواند تا سال ۲۰۳۵ روی خط تولید باقی بماند.

Source link

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *