منتشر شده در 20 خرداد 1404 ساعت 18:00

با وجود آنکه بسیاری از بزرگترین خودروسازان جهان به سمت تولید خودروهای کاملا برقی حرکت کردهاند، تویوتا همچنان رویکرد متفاوتی را دنبال میکند. آکیو تویودا، مدیرعامل سابق و رئیس فعلی هیئت مدیره این کمپانی ژاپنی، سالهاست صراحتاً اعلام میکند که فشار برای جایگزینی کامل پیشرانههای درونسوز با مدلهای برقی، نهتنها تصمیمی صحیح نیست بلکه ممکن است تبعات غیرقابل بازگشتی برای صنعت خودرو به دنبال داشته باشد.
به گفته تویودا، حذف شتابزده موتورهای احتراق داخلی، میتواند میلیونها شغل مرتبط با زنجیره تأمین خودروسازی را به خطر بیندازد. همچنین او معتقد است خودروهای برقی لزوماً از نظر زیست محیطی پاکتر از خودروهای هیبریدی نیستند.
خودروهای هیبریدی؛ مدافعان مقابله با آلودگی
آکیو تویودا، نوه کیشیرو تویودا، بنیانگذار تویوتا، اعلام کرده که از زمان رونمایی نسل اول پریوس در سال ۱۹۹۷ تاکنون، این شرکت نزدیک به ۲۷ میلیون دستگاه خودرو هیبریدی فروخته است. او این حجم فروش را معادل آلایندگی کربنی ۹ میلیون خودروی برقی میداند.
به بیان سادهتر، تویودا معتقد است که یک خودروی برقی به اندازه سه خودرو هیبریدی آلایندگی کربنی دارد! این موضوع زمانی اهمیت بیشتری پیدا میکند که بدانیم انرژی استفاده شده برای شارژ خودروهای برقی در بسیاری از کشورها، از منابع سوختهای فسیلی تأمین میشود؛ همانند ژاپن. آکیو تویودا در این خصوص گفته است:
«اگر مجبور باشیم ۹ میلیون خودروی برقی تولید کنیم، در حقیقت انتشار گازهای گلخانهای افزایش خواهد یافت نه کاهش؛ زیرا بیشتر برق مصرفی در ژاپن از نیروگاههای حرارتی تأمین میشود.»
تویوتا و واکنش به نقدها
موضع محافظهکارانه تویوتا نسبت به خودروهای برقی در سالهای اخیر با انتقادات گستردهای از سوی تحلیلگران و علاقهمندان به دنیای خودرو مواجه شده است. بسیاری آینده این شرکت را مبهم و نامطمئن پیشبینی میکردند اما برخلاف پیشبینیها، تویوتا برای پنجمین سال متوالی در سال ۲۰۲۴ عنوان بزرگترین خودروساز جهان را حفظ کرد.

اگرچه فروش خودروهای برقی تویوتا پایینتر از رقباست، موفقیت مدلهای هیبریدی و درونسوز این شرکت جای خالی را پر کرده است.
چشمانداز آینده؛ از سوختهای مصنوعی تا لذت رانندگی
آکیو تویودا پیشتر گفته بود که خودروهای برقی هرگز بیش از ۳۰ درصد از بازار را به خود اختصاص نخواهند داد. او تأکید دارد که استفاده از سوختهای مصنوعی و موتورهای هیبریدی باید ادامه پیدا کند. اگرچه تویوتا اعتراف میکند که مدل هیدروژنی میرای از نظر تجاری موفق نبوده، اما هنوز هم به توسعه فناوری هیدروژنی متعهد است. جالب است بدانید که تویوتا همراه با بیامو همکاری کرده و مدل هیدروژنی تولید انبوه بیامو قرار است تا سال ۲۰۲۸ معرفی شود.
علاوه بر توسعه فناوریهای پاک، تویوتا اهمیت ویژهای برای لذت رانندگی قائل است و آن را یکی از اصول کلیدی طراحی خودرو میداند. مدیرعامل این شرکت گفته است: «خودرو اگر سرگرمکننده نباشد، خودرو نیست!» بر این اساس، مدلهای جذابی مانند نسل جدید سوپرا، نسخهای تازه از سلیکا و احتمالا MR2 در راه هستند. همچنین برند لوکس لکسوس برنامه دارد یک خودرو جادهای الهامگرفته از مسابقات GT3 با موتور هشت سیلندر عرضه کند. بازگشت قریبالوقوع FJ کروزر نیز نشاندهنده تنوع کامل سبد محصولات تویوتا در تمامی کلاسها است.